Handleiding teamleergesprek

Instrument

Onderwijs
Zorg

Kindermishandeling stop je samen

De handreiking voor ondersteuningscoördinatoren en aandachtfunctionarissen in het voortgezet onderwijs biedt handvatten voor het voeren van een teamleergesprek over huiselijk geweld en kindermishandeling. Een teamleergesprek is een gesprek op school met een team dat huiselijk geweld en kindermishandeling wil aanpakken. Het teamleergesprek ondersteunt docenten en mentoren bij het signaleren en handelen als zij kindermishandeling of huiselijk geweld vermoeden.

Het teamleergesprek focust op het gezamenlijk handelen op school met betrokkenheid van de externe samenwerkingspartners. Daarbij is het teamleergesprek gericht op bewustwording van competenties: welke competenties hebben de docent en mentor en wat kunnen externe samenwerkingspartners hierin bieden? Het gesprek gaat ook over de vraag: hoe houden we de signalering en aanpak van kindermishandeling structureel op de agenda?

Het gesprek duurt circa twee uur. Het werkt goed als er externe samenwerkingspartners bij aanwezig zijn.

Auteur: Bosdriesz, M., Van den Berg, M. en Dopper. C.
Jaar: 2019
Type: Handleiding
Omvang: 32 pagina's

Download handreiking op NJi.nl